DAGEN
UREN
MIN
SEC
Wij zetten nog geen punt achter de feestdagen
en stuiteren vol spanning naar onze nieuwe hoogdag.
#BLAUWEMAANDAG
dots

GA4, Het event-driven datamodel

Nieuwe versie van Google Analytics

Het meest gebruikte programma voor analyse van je website heeft een grote update gekregen: Google Analytics 4 (GA4). Google Analytics is wereldwijd het systeem waarmee organisaties en bedrijven zicht krijgen op hoe en hoe vaak mensen hun website gebruiken. Door het stijgende belang van online aanwezigheid en vele digitale mogelijkheden, zijn inzichten uit digitale analysetools nog belangrijker.

De opkomst van mobiele apps en single page sites, de cookie-regelgeving en nieuwe technologische mogelijkheden zorgen ervoor dat het steeds moeilijker wordt om correct te meten met Universal Analytics (de huidige Google Analytics). Ziedaar de geboorte van Google Analytics 4.

Events, events, events.

Google Analytics 4 maakt gebruik van het ‘event-driven’ datamodel. Voorheen mat Google alles via sessies (en alle activiteiten tijdens een websitebezoek) gekoppeld aan gegevens over de gebruiker (zoals leeftijd, geslacht en locatie).

In het nieuwe systeem wordt alles gemeten aan de hand van ‘events’. Daardoor is het aantal bezoekers minder belangrijk en wordt er minder waarde gehecht aan hun geslacht of leeftijd maar wordt er gefocust op wat die bezoekers doen.

Hoe ver scrollen bezoekers op je site? Op welke knoppen klikken ze? Staat je site op de voorgrond open of kijken ze ondertussen ook naar een andere site?

Binnenkort spreken we dus niet meer over pages per session of bounce rate maar over engaged sessions per user of engagement rate.

Doelgroepen/persona’s

De cijfers uit GA4 zorgen voor een betere en overzichtelijke weergave van je websitebezoeker. Je kan ze bovendien gemakkelijker indelen in verschillende groepen, op basis van wat ze op je website doen: Komt de bezoeker waarschijnlijk binnen de 7 dagen terug op je site? Bekijkt hij of zij de video’s meestal helemaal tot het einde? Deelt de gebruiker artikels op sociale media?

Zo kan je er voor zorgen dat je de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste bezoeker toont.

Einde van Universal Analytics?

Momenteel werken GA4 en UA (Universal Analytics) als twee systemen naast elkaar. De exacte datum is nog niet bekend maar vermoedelijk zal in de loop van 2022 UA verdwijnen en blijft GA4 als enige over. Het is daarom belangrijk nu de GA4-property in te stellen, om nu al data te verzamelen en parameters voor je website te bepalen, zodat de overgang vlotter en informatievoller kan verlopen.